سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شنوایی سنجی چیست؟




شنوایی سنجی یا شنوایی سنجی از دو کلمه لاتین "aud?re" به معنای شنیدن و کلمه "metria" به معنای اندازه گیری گرفته شده است و شاخه ای از شنوایی شناسی و علم شنوایی است که از رویکردهای مختلفی مانند تغییر در بلندی و بلندی صدا و از نظر خلوص صدا از جمله مکث ها و مکث های مختلف استفاده می کند. مداخلات بهداشت عمومی برای جلوگیری از تقریباً نیمی از موارد کم شنوایی در سراسر جهان استفاده می شود. در این مقاله با روش های شنوایی سنجی و کاربرد آنها آشنا خواهید شد.

سیستم شنوایی چگونه کار می کند؟

برای درک بهتر روش شنوایی سنجی، بهتر است ساختار گوش، سیستم شنوایی انسان و مکانیسم آن را بشناسید. سیستم شنوایی از بافت اپیتلیال، استخوان شنوایی، لوله شنوایی و بافت های نئوکورتیکال تشکیل شده است. اجزای فیزیکی مجرای شنوایی خارجی و پرده گوش، گوش میانی، گوش داخلی، عصب شنوایی vii و نئوکورتکس اجزای پردازش شنوایی هستند.

اجزای سیستم شنوایی چیست؟

سه بخش اصلی دستگاه شنوایی انسان عبارتند از گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی. این بخش ها در زیر توضیح داده شده است.

خارجی: گوش خارجی شامل گوش، قسمت قابل مشاهده گوش و مجرای گوش است که به پرده گوش ختم می شود که به آن پرده گوش نیز می گویند. پینا برای هدایت امواج صوتی از طریق کانال گوش به پرده گوش استفاده می شود. به دلیل ماهیت نامتقارن گوش خارجی اکثر پستانداران، صدا با رسیدن به گوش بسته به جایی که منشا می گیرد، تغییر می کند.

این به این حیوانات توانایی محلی سازی صدا را به صورت عمودی می دهد. پینا یک غشای بدون هوا است و هنگامی که امواج صوتی به آن می رسند، به دنبال شکل موج صوتی به ارتعاش در می آیند. سرومن (موم گوش) توسط غدد چربی و چربی در پوست مجرای گوش انسان تولید می شود و از مجرای گوش و پرده گوش در برابر آسیب فیزیکی و حمله میکروبی محافظت می کند.

گوش میانی: گوش میانی شامل یک محفظه کوچک پر از هوا است که در داخل لاله گوش قرار دارد. در این فضا سه تا از کوچک‌ترین استخوان‌های بدن وجود دارد که در مجموع به نام استخوان‌ها شناخته می‌شوند که عبارتند از:

مراحل

یومالیوس

سندان

این اجزا به انتقال ارتعاشات از لاله گوش به گوش داخلی یعنی حلزون گوش کمک می کنند. هدف از استخوان های گوش میانی غلبه بر عدم تطابق امپدانس بین امواج هوا و امواج حلزونی با ایجاد تطابق امپدانس است. همچنین در گوش میانی عضله استاپدیوس و ماهیچه تانسور تمپانی قرار دارند که از مکانیسم شنوایی از طریق رفلکس انقباض محافظت می کنند. این نوارها امواج صوتی را از طریق پنجره بیضی شکل به گوش داخلی منتقل می کنند، غشایی انعطاف پذیر که گوش میانی پر از هوا را از گوش داخلی پر از مایع جدا می کند. غشای انعطاف پذیر دیگر امکان جابجایی مایع در گوش داخلی توسط امواج صوتی را فراهم می کند.

گوش داخلی: گوش داخلی حاوی حلزون است که یک لوله خمیده پر از مایع است. از نظر طولی توسط اندام کورتی تقسیم می شود که عضو اصلی است که امواج مکانیکی را به اعصاب تبدیل می کند. در داخل اندام کورتی غشای پایه وجود دارد، ساختاری که با حرکت امواج از گوش میانی به مایع حلزون (اندولنف) می‌لرزد. بلندگوهای زیرزمین تونوتوپ هستند، بنابراین هر فرکانس دارای موقعیت تشدید خاصی است که با آن مرتبط است. فرکانس خاص در ورودی قاعده حلزون بالا می رود و در نوک آن پایین می آید.

حرکت غشای پایه باعث دپلاریزاسیون سلول های مو، گیرنده های تخصصی شنوایی واقع در اندام کورتی می شود. اگرچه سلول های موی خود پتانسیل عمل تولید نمی کنند، آنها انتقال دهنده های عصبی را در سیناپس ها در امتداد رشته های عصبی شنوایی آزاد می کنند که پتانسیل عمل ایجاد می کنند. بنابراین، الگوهای نوسانات در غشای پایه به سیگنال هایی در الگوهای مکانی زمانی تبدیل می شوند که اطلاعات مربوط به صدا را به سلول های مغز منتقل می کنند.

روند شنوایی چیست؟

امواج صوتی وارد گوش خارجی می شود، وارد مجرای شنوایی خارجی می شود، به پرده تمپان یا پرده گوش می رسد و باعث ارتعاش استخوان ها می شود. از آنجا، سیگنال ها به کولیکولوس تحتانی مغز میانی می روند. قشر پاریتال تحتانی ورودی شنیداری را با ورودی محدود از سایر قسمت‌های مغز ادغام می‌کند و در رفلکس‌های ناخودآگاه مانند پاسخ شنوایی به صداهای ناگهانی دخالت دارد.

صدا ابتدا در قشر شنوایی اولیه تجربه می شود. اطراف قشر شنوایی اولیه، ناحیه ورنیکه است، ناحیه قشری که در تفسیر صداها نقش دارد و برای درک کلمات گفتاری ضروری است. اختلالات در هر یک از این سطوح (مانند سکته مغزی یا ضربه) می تواند باعث مشکلات شنوایی شود، به خصوص اگر این اختلال دوطرفه باشد. در برخی موارد، این می تواند باعث توهم شنوایی یا مشکلات پیچیده تری در درک صدا شود.

معیارهای شنوایی چیست؟

شنوایی انسان از 20 تا 20000 هرتز و از 0 تا 120 دسی بل (HL) یا بیشتر است. صفر دسی بل نشان دهنده عدم وجود صدا نیست، بلکه ملایم ترین صدایی است که گوش آسیب دیده متوسط ??انسان می تواند بشنود. برخی از افراد می توانند تا 5- یا حتی -10 دسی بل بشنوند. ناراحتی معمولاً با صدایی بیشتر از 90 دسی بل همراه است و 115 دسی بل نشان دهنده آستانه درد است. گوش همه فرکانس ها را یکسان نمی شنود.

حداکثر حساسیت شنوایی در حدود 3000 هرتز است. شنوایی انسان علاوه بر پیچیدگی دامنه و فرکانس، ویژگی های زیادی دارد که به راحتی نمی توان آنها را از نظر کمی اندازه گیری کرد. با این حال، برای بیشتر اهداف عملی، شنوایی عادی با یک نمودار فرکانس یا نمودار شنوایی، با مقادیر آستانه برای شنیدن در فرکانس‌های خاص تعریف می‌شود. به دلیل افزایش سن و قرار گرفتن در معرض نویز و صداهای دیگر، شنوایی طبیعی ممکن است به خوبی معمول نباشد.

تست گوش

قبل از انجام تست شنوایی، گوش فرد با اتوسکوپ معاینه می شود تا مطمئن شود فضای گوش داخلی عاری از موم است، پرده گوش سالم است، گوش عفونی یا ملتهب نیست و مایعی در گوش میانی وجود ندارد (نشان دهنده اوتیت میانی). شایع ترین علل کاهش شنوایی عبارتند از نقص های ژنتیکی یا مادرزادی، افزایش سن، قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی، عفونت ها، نقایص مادرزادی، ضربه به گوش، برخی داروها یا سموم.

تست اندازه گیری صدا چیست؟

به طور معمول، تست های شنوایی شناسی سطح شنوایی فرد را با استفاده از صدا تعیین می کنند، اما این روش ها همچنین می توانند برای بررسی توانایی تمایز بین حجم های مختلف صدا، تشخیص صداها یا تشخیص گفتار از نویز پس زمینه استفاده شوند. انعکاس صوتی و انتشار نیز می تواند اندازه گیری شود. نتایج آزمایش های شنوایی شناسی برای تشخیص کم شنوایی یا بیماری های گوش، اغلب با استفاده از شنوایی شناسی استفاده می شود.

انواع تست های شنوایی سنجی

بسته به هدف اندازه گیری، مشکلات شنوایی، کم شنوایی یا ناشنوایی، علل آنها و وضعیت بیمار، روش های مختلف اندازه گیری شنوایی را می توان به صورت جداگانه یا با هم استفاده کرد که برخی از رایج ترین آنها را در زیر توضیح می دهیم.

الکتروستیگماتوگرافی

در Electronystagmography یا ENG، مغز و گوش داخلی توسط عصب شنوایی که شنوایی و تعادل را کنترل می‌کند، به هم متصل می‌شوند. این یک تست تعادلی است (این را می توان به چهار روش مختلف بررسی کرد) و متداول ترین آزمایشی است که برای تشخیص بیماری منیر استفاده می شود.

الکترواستیگماتوگرافی

الکتروستیگماتوگرافی

Teko ea Otoacoustic Emission (OAE).

به این ترتیب صداهای خارج شده از گوش تست می شوند. ارتعاشات گوش داخلی صدای کمی تولید می کند که توسط OAE اندازه گیری می شود به گوش میانی بازگردانده می شود. با این حال، کاهش شنوایی 25-30 دسی بل (dB0) نمی تواند این صداهای ملایم را تولید کند. این تست با هدفونی انجام می شود که صدا را منتشر می کند و صدای برگشتی را اندازه گیری می کند. این به تشخیص انسداد کانال گوش و تجمع مایع در گوش میانی یا آسیب به سلول های مویی در حلزون گوش کمک می کند.

تست گوش و آکوستیک

تست گوش و آکوستیک

شنوایی سنجی تون خالص

رایج ترین و متداول ترین نوع تست شنوایی سنجی تون خالص آستانه هدایت هوا و استخوان را برای هر گوش در مجموعه ای از 8 فرکانس استاندارد از 250 هرتز تا 8000 هرتز اندازه گیری می کند. این آزمایش در یک اتاقک صدا با یک جفت هدفون فوق طبیعی متصل به یک ادیومتر خارجی انجام می شود. نتیجه آزمایش یک نمودار شنوایی سنجی است که حساسیت شنوایی فرد را در فرکانس های آزمایش ترسیم می کند.

در نمودار شنوایی، x نشان دهنده نرم ترین آستانه شنیده شده در هر فرکانس در گوش چپ و نرم ترین آستانه شنیده شده در یک فرکانس مشخص در گوش راست است. همچنین یک نسخه با فرکانس بالا وجود دارد که فرکانس های 8000 هرتز تا 16000 هرتز را آزمایش می کند که در برخی موارد می توان از آن استفاده کرد.

لینک منبع: https://payju.ir/content/مراکز-شنوایی-سنجی-و-سمعک-در-شیراز