سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرکت حمل و نقل چیست؟


در پاسخ به این سوال که شرکت حمل و نقل چیست، می توان گفت که شرکت حمل و نقل شرکتی است که وظیفه حمل بار، مسافر، بسته، بار و ... را از نقطه الف تا نقطه ب انجام می دهد. به انواع مختلفی از شرکت های حمل و نقل تقسیم می شود که در زیر توضیح داده شده است.

انواع شرکت های حمل و نقل

شرکت حمل و نقل با توجه به حوزه فعالیت خود به دو دسته داخلی و خارجی (بین المللی) تقسیم می شود:

1- شرکت حمل و نقل داخلی: تنها شرکت حمل و نقل داخلی دارای مجوز فعالیت در کشور. بر اساس تعریف ترافیک جاده ای و سازمان راهداری، باربری های داخلی به سه دسته شهری، استانی و ایالتی تقسیم می شوند. شرکت های حمل و نقل داخلی دارای مجوز به شرکت ها اجازه می دهند بار را از هر نقطه کشور به هر مقصد دیگری حمل کنند. شرکت های باربری گاهی به دو دسته باربری شهری و باربری بین شهری تقسیم می شوند. شرکت های حمل و نقل شهری در محدوده یک شهر یا استان فعالیت می کنند که معمولاً از انجمن های همان شهر مجوز می گیرند. خودروهای حامل های شهری با آرم شرکت مزین شده و نمی توانند از شهر خارج شوند، در حالی که باربری های بین شهری مجاز به تردد بین دو شهر یا استان هستند.

2- شرکت حمل و نقل خارجی (بین المللی): یک شرکت حمل و نقل بین المللی است که می تواند در خارج از مرزهای کشور فعالیت کند.

شرکت حمل و نقل با رسیدگی به کانال

زمین شرکت های حمل و نقل، به سه دسته هوا و دریا تقسیم می شود. شرکت های حمل و نقل زمینی به شرکت های حمل و نقل جاده ای و شرکت های حمل و نقل ریلی تقسیم می شوند.

شرکت حمل و نقل بر حسب نوع کالا

به طور کلی شرکت های حمل و نقل از نظر بار حمل شده دو نوع هستند، اولاً شرکت های حمل و نقل مسافر و افراد و ثانیاً شرکت های حمل و نقل کالا، بسته بندی، بارهای کوچک، بار فله که به این شرکت ها شرکت های حمل و نقل نیز می گویند. در یک تقسیم بندی دیگر، شرکت های باربری به دو نوع فله بری و باربری خرده فروشی تقسیم می شوند. به عنوان مثال در تهران اکثر شرکت های باربری کوچک در منطقه شوش تهران و باربری دربستی در پایانه نسیم تهران مستقر هستند.

شرکت حمل و نقل بر حسب نوع وسیله حمل و نقل

در دسته ای دیگر، شرکت های حمل و نقل بر اساس وسایل حمل و نقل تقسیم می شوند. به عنوان مثال، حمل و نقل اتوبوس، شرکت حمل و نقل بین شهری، حمل و نقل موتور سیکلت، حمل و نقل وانت، کامیون، واگن برقی، حمل و نقل کشتی، حمل و نقل قطار. در این قسمت Truck را به عنوان نام شرکت کامیون انتخاب کنید.

تفاوت بین یک شرکت حمل و نقل و یک شرکت حمل و نقل چیست؟

شرکت های باربری محدود به شهرستان و میان شهر هستند و حمل و نقل معمولا از طریق جاده انجام می شود. اما شرکت حمل و نقل از تمامی مسیرهای جاده ای، هوایی، دریایی و ریلی داخل و خارج کشور استفاده می کند. همچنین شرکت های باربری فقط مجاز به حمل کالا و بار هستند اما شرکت های مسافربری می توانند کالا و مسافر را حمل کنند. در قوانین حمل و نقل کالا و مسافر تفاوت هایی وجود دارد. (منبع)

حمل و نقل چیست؟

حمل و نقل وسیله جابجایی کالا، کالا و مردم است. حمل و نقل عبارت است از جابجایی یا جابجایی افراد، حیوانات یا کالاها از مکانی به مکان دیگر. روش حمل و نقل می تواند هوا، زمین (راه آهن یا جاده)، دریا، کابل، خط لوله و فضا باشد. این منطقه را می توان به سه حوزه زیرساخت حمل و نقل، تجهیزات حمل و نقل (وسایل نقلیه) و عملیات حمل و نقل تقسیم کرد.

 

معنای لغوی حمل و نقل

حمل و نقل در فرهنگ لغت به معنای حرکت از مکانی به مکان دیگر است و مهندسی حمل و نقل به کاربرد ریاضیات و آمار در جابجایی مسافران و کالاها به منظور استفاده بهینه از مواد و انرژی موجود در طبیعت است. حمل و نقل یک بحث بسیار بین رشته ای است و موضوعاتی مانند اقتصاد حمل و نقل، جغرافیا و بهینه سازی حمل و نقل و همچنین برنامه ریزی شهری و منطقه ای موضوعات مهمی در این رشته هستند. ترافیک به دو بخش موتوری و غیر موتوری تقسیم می شود. حمل و نقل شهری در همال به دو بخش حمل و نقل عمومی و حمل و نقل شخصی تقسیم می شود.

ترتیب حمل و نقل

کالاهای حلال مانند غذای حلال جابه‌جا می‌شوند و حمل کننده مستحق ثواب آن است. حمل و نقل کالاهای حرام مانند مواد مخدر حرام و عقد باطل است و در نتیجه متصدی حمل در صورت اطلاع از آن اجرتی نخواهد داشت.

حمل بار یا حمل مسافر

آداب و رسوم و قوانین و مقررات حمل و نقل کالا، مسافر و مصرف کننده در حمل و نقل شهری تفاوت های چشمگیری وجود دارد که در مقالات دیگر به بررسی آن خواهیم پرداخت. در حمل و نقل کالا، قوانین و روشهای مبادله کالا، مجوزهای حمل و نقل کالا، مدارک لازم و قوانین گمرکی و همچنین ابعاد، نوع و وزن کالا بسیار حائز اهمیت است، ضمن اینکه در حمل و نقل شخصی و عمومی، طراحی وسایل نقلیه به گونه ای بررسی و مراقبت می شود که میزان مسافر و کالا را برآورده کند.

وسایل نقلیه عمومی

اگر فرآیند حمل و نقل مربوط به تردد شهروندان در جاده های عمومی با هدف سفرهای شهری، بین شهری یا برون مرزی باشد، به آن حمل و نقل عمومی می گویند. در این نوع خدمات، سواری بدون توافق قبلی توسط افراد غریبه به اشتراک گذاشته می شود. اگر حمل و نقل با وسیله نقلیه شخصی انجام شود به آن حمل و نقل شخصی می گویند. حمل و نقل عمومی مسافران به صورت جاده ای، هوایی، ریلی و دریایی امکان پذیر است که با تاکسی (راننده)، اتوبوس، مترو و مونوریل برای حمل و نقل شهری انجام می شود. در برخی از کشورها حمل و نقل مسافران در شهر با قایق و کشتی انجام می شود

حمل و نقل در حومه شهر

ماشین و اتوبوس، قطار، هواپیما و کشتی نیز برای حمل و نقل بین شهری استفاده می شود. برای جابجایی مسافر بین شهرهای داخل کشور نیازی به مجوز ترانزیت نیست.

تحویل به خارج از کشور

در حمل و نقل برون مرزی، مسافرانی که قصد سفر از یک نقطه از یک کشور به کشور دیگر را دارند، از وسایل نقلیه هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس و کشتی نیز استفاده می کنند. گذرنامه و مجوز ترانزیت (ویزا) برای سفر بین کشورهای غیر اتحادیه اروپا مورد نیاز است. البته طبق مقررات بین کشورها، برای تردد بین کشورهای خاصی نیازی به اخذ ویزا نخواهد بود. لازم به ذکر است برای سفرهای برون مرزی با خودروی شخصی مراجعه به گمرک و اخذ پلاک بین المللی و گواهینامه الزامی است. کشورهایی که برای سفر از ایران به آنها نیازی به ویزا نداریم عبارتند از: ارمنستان، بنگلادش، اندونزی، لائوس، ماکائو، مالدیو، مالزی، نپال، تیمور، سریلانکا و ترکیه، دومینیکا، هائیتی و جزایر کوک، میکرونزی، نیو و لائوس.

 

رجوع به مقاله:  https://payju.ir/content/باربری-و-حمل-اثاثیه-منزل-در-شیراز